Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich. Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

...
Loga Fundusze Europejskie

CHCEMY BY POWIAT BIŁGORAJSKI ROZWIJAŁ SIĘ RÓWNOMIERNIE, STĄD MILIONOWE INWESTYCJE W DROGI

Kategoria: Aktualności Opublikowano: 24 lutego, 2023

Rozmowa z Andrzejem Łagożnym, członkiem Zarządu Powiatu o inwestycjach drogowych w tej kadencji samorządu powiatowego. Pytamy o poszczególne lata, nakłady inwestycyjne, konkretne realizacje i ich wpływ na poprawę bezpieczeństwa i komfortu oraz rozwój Ziemi Biłgorajskiej. Dziś publikujemy I cześć wywiadu, obejmującą podsumowanie lat 2019 – 2020.

Panie Andrzeju, powiat w tej kadencji stanowczo stawia na modernizację, budowę i rozbudowę sieci dróg powiatowych…
Andrzej Łagożny: Powiat biłgorajski jest jednym z prężniej rozwijających się powiatów na Lubelszczyźnie. Zajmuje stosunkowo niewielki obszar (1 678 km2) ale występuje na nim bardzo atrakcyjne zróżnicowanie w ukształtowaniu terenu. Biłgorajskie to kraina pięknych lasów, wzgórz i dolin, wąwozów, malowniczych rzek z wodospadami, torfowisk i szachownicy pól. Oskar Kolberg w 1868 r. zanotował, iż ziemia biłgorajska słynie z gościnności, urody kobiet, pracowitości i przedsiębiorczości ludzi. Ja podzielam ten pogląd, że największą wartością Biłgorajszczyzny są jej mieszkańcy, przywiązani do tradycyjnych wartości, pracowici i przedsiębiorczy.

Powiat biłgorajski to nie tylko miejsca wypoczynku ale przede wszystkim miejsce życia dla prawie 100 tys. mieszkańców. Dla dalszego rozwoju naszego powiatu, tworzenia miejsc pracy, zachęty aby z naszej oferty mogli skorzystać przejeżdżający czy tez przybywający do nas goście potrzebna jest infrastruktura drogowa. Powiat biłgorajski liczy prawie 600 km dróg i ulic zaliczanych do kategorii jako „powiatowe”, dokładnie 597,738 km. Ulice stanowią około 40 km. Dróg o nawierzchni asfaltowej ponad 540 km, o nawierzchni szutrowej 12 km i nawierzchni nieutwardzonej ponad 45 km. W ciągach naszej infrastruktury drogowej mamy 34 obiekty zaliczane do mostowych oraz około 620 przepustów pod drogami.

Nasze położenie zaliczane przez długie lata do Polski „B”, a nawet ”C” skutkowało brakiem rozwoju w tym obszarze. Wielu z nas pamięta jakim koszmarem było poruszanie się po dziurawych drogach. Od początku obecnej kadencji stawialiśmy na rozwój i modernizacje infrastruktury drogowej. To jeden z ważniejszych priorytetów działań zarządu powiatu biłgorajskiego. Chcemy by powiat biłgorajski rozwijał się równomiernie, stąd milionowe inwestycje w drogi. Chcemy, żeby po drogach w powiecie biłgorajskim jeździło się coraz lepiej. Dla realizacji tego celu korzystamy również z różnego typu dofinansowań zewnętrznych – głównie rządowych. Wiedza i wieloletnie doświadczenie dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych pani Marii Góralskiej oraz zespołu pracowników w pozyskiwaniu funduszy zarówno krajowych jak i unijnych oraz prowadzenie inwestycji drogowych przekłada się na wymierne efekty, które przybliżę w dalszej rozmowie.

Jest okazja aby szerzej przedstawić mieszkańcom co zawiera temat inwestycje drogowe.
Andrzej Łagożny: Z czego bardzo się cieszę. Do zarządzania majątkiem drogowym powołana jest jednostka organizacyjna pełniąca funkcję administracji drogowej Zarządu Dróg Powiatowych. Obejmuje ono w zasadzie trzy główne grupy bieżące utrzymanie dróg (letnie i zimowe), zadania inwestycyjne, prowadzenie ustawowych działań administracyjnych( inżynieria ruchu – opiniowanie i przygotowywanie zmian organizacji ruchu , przeglądy dróg i mostów, wydawanie decyzji administracyjnych na zajęcie pasa drogowego, przetargi, wizje lokalne).

Zakres prac utrzymaniowych obejmuje m.in. remonty dróg, mostów, przepustów; koszenie poboczy i trawników; wycinka samosiewów i zakrzaczeń; pogłębienie rowów; zimowe utrzymanie; łagodzenie skutków zimy; oznakowanie poziome i pionowe; czyszczenie kratek ściekowych; oczyszczanie ulic i dróg z zamuleń oraz tzw. roboty awaryjne i interwencyjne

Bieżące prace utrzymaniowe, interwencyjne, zabezpieczające, dyżury zimowego utrzymania dróg prowadzone są własnymi siłami. ZDP posiada 3 brygady robocze na trzech obwodach drogowych (Biłgoraj, Tarnogród, Teodorówka).

To spróbujmy przeanalizować inwestycje i na to wyglądało w poszczególnych latach. Rok 2019…
Andrzej Łagożny: Na sfinansowanie zadań w roku 2019 na drogach powiatowych przeznaczonych zostało prawie 16,5 mln zł. Do budżetu powiatu w wysokości 8 ,9 mln zł pozyskaliśmy 7,5 mln środków zewnętrznych, w tym pomoc finansowa i rzeczowa gmin 2 435 438,- zł oraz budżet państwa 5,1 mln zł. Dokładając do tego środki w wysokości ponad 3,1 mln zł na budowę chodników przy drogach powiatowych realizowanych przez gminy, łączne nakłady finansowe na drogi powiatowe w roku 2019 – zadania utrzymaniowe i inwestycyjne – wyniosły 19,5 mln.

Jak wspomniałem, część inwestycji realizowana jest w porozumieniu z samorządami gminnymi. W roku 2019 zawarto ich 21. Ze wszystkich ustaleń wywiązaliśmy się na 100%. Porozumienia dotyczyły głównie inwestycji w zakresie przebudowy nawierzchni dróg bitumicznych i budowy chodników. Realizacja inwestycji drogowych w roku 2019 przebiegała sprawnie. Największą pulę środków zewnętrznych pozyskaliśmy z Funduszu Dróg Samorządowych, tj. budżetu państwa. W ramach tego funduszu zrealizowaliśmy przebudowę dróg w miejscowości Dorbozy i Olchowiec oraz na odcinku Dorbozy – Obsza około 5 km nowych nawierzchni oraz 2 km chodnika).

Wczesną jesienią 2019 rozpoczęliśmy dwie kolejne inwestycje z FDS , tj. przebudowę ciągu dróg powiatowych na trasie Gródki – Gilów – Hosznia – Teodorówka – Komodzianka – Chłopków o długości 18 km). I w 2019 roku wykonano około 30% prac, termin wykonania określony został na sierpień 2020 roku oraz przebudowa drogi powiatowej Biszcza – Tarnogród. Ten niespełna 6 km odcinek drogi w roku 2019 wykonany został w około 40%, a prace zakończyły się latem 2020 roku.

W 2019 roku otrzymaliśmy też dotacje z budżetu państwa z tzw. funduszu powodziowego na dwa zadania, które zostały zrealizowane. Pierwszym był remont drogi w Chłopkowie, o długości 1,1 km, drugim remont drogi w Tarnawie Dużej, także o długości 1,1 km.

Prowadziliśmy skuteczne działania w zakresie poprawy stanu mostów. Skorzystaliśmy z rezerwy inwestycyjnej budżetu państwa – poprzez Ministerstwo Infrastruktury – na przebudowę obiektów inżynierskich, tj. most w Wólce Abramowskiej. Przebudowa tego mostu wykonana została sprawniej niż zakładano, tak że z wygospodarowanych oszczędności powstało jeszcze 0,6 km nowego dywanika asfaltowego w miejscowości Abramów.

Oprócz inwestycji z udziałem funduszy zewnętrznych, zrealizowaliśmy zadania z funduszy samorządowych. Chodzi tu o przebudowy dróg na odcinku Majdan Nowy – Majdan Stary (1 km), Dyle – Kajetanówka (1 km) oraz dróg w miejscowościach Huta Turobińska (około 1 km), Borowiec (około 0,4 km), Lipiny Górne Borowina (1 km) oraz Kondraty (0,4 km).

Łączna wartość inwestycji realizowanych przez Zarząd Dróg Powiatowych w Biłgoraju, w roku 2019 wyniosła ponad 9,5 mln zł. Efekty rzeczowe roku 2019 to przebudowa dróg o łącznej długości prawie 23 km, przebudowa mostu oraz budowa 7,8 km chodników.

Aby inwestycje mogły się rozpocząć niezbędne jest opracowanie tzw. dokumentacji.
Andrzej Łagożny: Tak. Przystępując do uczestnictwa w różnych naborach, musimy mieć dokumentację na to oraz zabezpieczony wymagany wkład własny. W roku 2019 opracowano dokumentacje projektowe na drogi w miejscowościach Sól – Bidaczów Stary, Teodorówka – Komodzianka – Chłopków, Żabno w kierunku granicy z powiatem krasnostawskim, Szopowe – Górniki – Stanisławów, Korchów – Chmielek, Załawcze – Rokitów – Żurawie – Czernięcin.

Myśląc o dalszych inwestycjach w infrastrukturę drogowa powiatu biłgorajskiego, w roku 2019, złożyliśmy wnioski o dofinansowanie zadań drogowych do Funduszu Dróg Samorządowych na lata 2020 – 2021. Chodzi o trzy zadania, tj. przebudowę drogi powiatowej Nr 2901L Zagroble – Czernięcin i Nr 2902L Gródki – Zaporze – Czernięcin (10,4 km); przebudowę drogi powiatowej Nr 2948 L od drogi wojewódzkiej 849 – Stanisławów i drogi powiatowej Nr 2949L Krasnobród – Długi Kąt (12,5 km) oraz przebudowę drogi powiatowej Nr 2956L Płusy – Babice i drogi powiatowej Nr 2953L Babice Susiec (5 km).

Rok 2020…
Andrzej Łagożny: Nabieraliśmy rozmachu w inwestycjach drogowych. Zakończono dwie duże inwestycje z Funduszu Dróg Samorządowych, które zostały rozpoczęte w roku poprzednim tj. przebudowa ciągu dróg powiatowych na trasie Gródki – Gilów – Hosznia – Teodorówka – Komodzianka – Chłopków (około 18 km) i przebudowę drogi powiatowej Biszcza – Tarnogród (około 6 km)

W ramach tego Funduszu, rozpoczęto trzy duże inwestycje których okres realizacji przewidziany jest na 2021 rok. Są to przebudowa dróg powiatowych na trasie Zagroble – Załawcze – Rokitów – Żurawie – Gaj Czernięciński – Wólka Czernięcińska (10,5 km), przebudowa dróg powiatowych na trasach: Długi Kąt – w kierunku na Krasnobród oraz Szopowe – Górniki – Stanisławów (razem 12,5 km) i przebudowa dróg powiatowych na odcinku Babice – Dorbozy (5 km).

Oprócz zadań z FDS wykonano w roku 2020 remonty dróg powiatowych. Chodzi o remont drogi powiatowej na trasie Lipiny Dolne – Potok Górny (około 1,5 km), drogi powiatowej w Woli Kulońskiej (1 km), drogi na odcinku Majdan Stary – Zanie (1,1 km), drogi w miejscowości Zagrody Dąbrowickie oraz inwestycji w Biłgoraju. W mieście ważnym zadaniem była przebudowa skrzyżowania ul. Lubelskiej i ul. Nadstawnej, a przy ul. Bartoszewskiego dokonano remontu chodnika.

Bardzo potrzebnymi potrzebnymi pracami były remonty mocno zdewastowanych odcinków dróg w miejscowościach Kol. Teodorówka, Smoryń, Pulczynów, Wola Kątecka w kierunku do Żelebska o łącznej długość 13,2 km.

Bez dokumentacji ani rusz…
Andrzej Łagożny: W roku 2020 opracowano dokumentacje projektowe na remont ul. Nadstawnej w Biłgoraju, remont mostu na ul. Granicznej, remont mostu na ul. Lubelskiej, projekt przebudowy drogi 2908L Bononia – Wola Radzięcka oraz drogi powiatowej 2947L Zwierzyniec – Tereszpol

Na te wszystkie inwestycje przeznaczyliśmy w roku 2020 ponad 25,5 mln. zł. Realizacja zadań inwestycyjnych i utrzymaniowych przez ZDP z budżetu powiatu – 9,6 mln zł i środki zewnętrzne – 12,1 mln zł, w tym pomoc finansowa i rzeczowa gmin – 3,4 mln, budżet państwa – 8,4 mln zł. Razem ponad 21,5 mln zł zł.

Łączne nakłady finansowe na drogi powiatowe 2020 roku (zadania utrzymaniowe i inwestycyjne) wyniosły 25,58 mln zł, na inwestycje gdzie inwestorem był ZDP 21, 8 mln zł i na inwestycje gdzie inwestor były gminy – 3,7 mln zł.

Główne efekty rzeczowe z roku 2020?
Andrzej Łagożny: Nawierzchni bitumiczne (remonty i przebudowa) – 36,2 km, przebudowa skrzyżowania ronda i budowa nowych prawie 11 km chodników. W sprawie realizacji zadań drogowych zawarto 22 porozumienia z gminami.

W roku 2020 złożyliśmy także wnioski o dofinansowanie zadań drogowych do Funduszu Dróg Samorządowych na lata 2021 – 2022. Czyli na budowę i przebudowę drogi powiatowej Nr 2944L Podsośnina Łukowska – Tarnogród (4,9 km), przebudowę drogi Nr 2908L Bononia – Wola Radzięcka (6,3 km) oraz drogi Nr 2929 L Dereźnia – Budziarze (3 km).

Jak ważna była w Biłgoraju inwestycja w rondo Nadstawna – Lubelska?
Andrzej Łagożny: Tutaj w grę wchodziła przebudowa skrzyżowania ulic Lubelskiej i Nadstawnej. Skrzyżowanie tych ulic jest jednym z newralgicznych w Biłgoraju. To wyjazd z osiedla domów wielorodzinnych – Osiedla Nadstawna, wyjazd z centrum Miasta Biłgoraj – Placu Wolności oraz ulicy Moniuszki, która prowadzi na Osiedle Bojary i łączy Biłgoraj z miejscowościami Gromada i Majdan Gromadzki oraz Nadrzecze. To także jedna z dróg wylotowych w kierunku Lublina. O budowę w tym miejscu skrzyżowanie typu rondo od lat zabiegali mieszkańcy. Inwestorem zadania był powiat biłgorajski, a współfinansował go samorząd miasta Biłgoraja.

Cel nadrzędny przebudowy tego skrzyżowania to zapewnienie bezpieczeństwa wszystkim uczestnikom ruchu, zwiększenie płynności przejazdu przez z jednoczesnym zwróceniem uwagi na bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów na całej ulicy Lubelskiej. Koszt inwestycji wyniósł 1,1 mln zł.

Rozmowę będziemy kontynuować. Kolejna część wywiadu, obejmująca rok 2022 i plany na rok 2023 za tydzień.