...
Loga Fundusze Europejskie

ZSBIO W HISZPANII

Kategoria: Aktualności Opublikowano: 3 kwietnia, 2023

W dniach 18-24 marca 2023 r. grupa uczniów i nauczycieli ZSBiO przebywała  na wymianie w Alicante w Hiszpanii w ramach realizowanego przez naszą szkołę projektu Erazmus+ KA122SCH „Dziedzictwo kulturowe dla przyszłych pokoleń”. 18 marca odbyło się uroczyste rozpoczęcie mobilności, prezentacje przygotowane przez szkoły partnerskie, zajęcia integracyjne, a popołudnie spędziliśmy na zwiedzaniu zamku Santa Barbara.

Drugiego dnia zwiedziliśmy Muzeum Archeologiczne, następnie odwiedziliśmy miejsca związane z wojną domową w Hiszpanii (1936-1939) – to była naprawdę ciekawa lekcja historii. Dzień zakończyliśmy zwiedzaniem miasta oraz grą terenową na orientację.

Kolejny dzień spędziliśmy w  Elche,  mieście słynnym z gaju palmowego. Znajduje się tutaj  ponad 200 000 drzew palmowych, a miejsce to  jest znane jako Palmeral Histórico. Została ono wpisane na listę światowego dziedzictwa UNESCO, jako świadectwo transmisji kulturowej ze Wschodu na Zachód oraz z uwagi na zachowanie wyjątkowego systemu irygacyjnego. Kolejnym miejscem, które odwiedziliśmy była Bazylika Santa Maria, gdzie co roku wystawiane jest Misterium Wniebowzięcia NMP. To przedstawienie religijne zostało uznane przez UNESCO za Arcydzieło Ustnego i Niematerialnego Dziedzictwa Ludzkości. Jest to dramat sakralny wywodzący się ze średniowiecza, odgrywany od XIII wieku, wpisujący się w tradycję przedstawień z okazji Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny, które wystawiano w Europie, w basenie Morza Śródziemnego. Dzień zakończyliśmy warsztatami w Muzeum Etnograficznym. Uczyliśmy się robić palmy wielkanocne. Czy wiecie, że najpiękniejsza palma z Elche co roku trafia do Watykanu i występuje z nią Papież?

Czwarty dzień spędziliśmy w Walencji. Walencja jest trzecim co do wielkości miastem Hiszpanii założonym w 137r.p.n.e.Mieliśmy okazję zobaczyć na żywo obrady Sądu Wodnego, który odbywa się przed katedrą na placu Virgen w każdy czwartek o godzinie 12. Przed drzwiami zbiera się ośmiu delegatów reprezentujących mieszkańców i rozmawiają o problemach związanych z wodą w regionie, a ośmiu dlatego, że jest osiem kanałów. Sąd Wodny należy do Niematerialnego Dziedzictwa UNESCO. Byliśmy także w Ogrodach Turii. Na terenie miasta 11 kilometrowe koryto osuszono, a nurt rzeki został skierowany do nowego koryta, na południe od centrum miasta i stanowi dziś południową granicę Walencji. Na osuszonym terenie zrobiono park. W ten sposób powstał najdłuższy park Europy. Spacerując po parku możemy zobaczyć ciekawą architekturę, boiska do różnych sportów, egzotyczne kwiaty i drzewa oraz place zabaw. Byliśmy również na Placu Ratuszowym. Znajdują się na nim wszystkie najważniejsze i zarazem najwspanialsze budynki w mieście, na czele z ratuszem i pocztą. Charakterystyczną cechą centrum Walencji jest to, że większość budynków jest śnieżnobiała. Największe wrażenie robią kilkunastopiętrowe, bogato zdobione w stylu art deco, wieżowce, mieszczące eleganckie hotele, apartamenty i biura. Nie mogliśmy pominąć Miasteczka Sztuki i Nauki: Hiper futurystyczny kompleks budynków zaprojektowanych przez słynnego architekta Santiago Calatravę. Jest tam między innymi opera, kino 3D Hemisferic i Muzeum Nauki, którego bryła przypomina szkielet wieloryba. Tutaj spotkaliśmy kamerzystów i aktorów serialu Disney Plus „Ando”.

Ostatni dzień mobilności spędziliśmy bardzo aktywnie na plaży San Juan. W czasie spaceru po tej siedmiokilometrowej plaży uczestniczyliśmy w niekonwencjonalnej lekcji biologii, a w szczególności ekologii i ochrony środowiska naturalnego. Pani Ester, hiszpańska nauczycielka przyrody, zapoznała nas z florą i fauną Morza Śródziemnego, wytłumaczyła zagrożenia cywilizacyjne dla współczesnego świata organizmów żywych. Zobaczyliśmy na własne oczy na czym polega proces erozji skał. Popołudniu uczestniczyliśmy w oficjalnym zakończeniu naszej mobilności.

Z niecierpliwością czekamy na kolejny etap realizacji projektu – w czerwcu wybierzemy się do Słowacji.