Seniorze, potrzebujesz pomocy? Zadzwoń pod 22 505 11 11
Pandemia trwa, w związku ze wzrostem liczby zakażeń szczególnie osoby starsze mogą potrzebować pomocy w sprawach życia codziennego, np. w zrobieniu zakupów. -Dotychczas realizowane wsparcie, m.in. dedykowana infolinia, będzie kontynuowane. Nikt nie zostanie bez pomocy. Ale to nie wszystko, seniorzy będą mogli liczyć na jeszcze więcej – zapewnia minister rodziny i polityki społecznej Marlena Maląg.
-Pandemia koronawirusa to czas wyjątkowo trudny dla osób starszych, schorowanych, mniej samodzielnych i samotnych. To z myślą o nich uruchomiliśmy w 2020 r. m.in. dedykowaną infolinię 22 505 11 11, za pośrednictwem której seniorzy mogli zgłaszać zapotrzebowanie na pomoc. Pomoc różnego rodzaju – od zrobienia zakupów, wyprowadzenia psa aż po wsparcie cyfrowego wolontariusza czy pomoc w dotarciu na szczepienie – mówi minister rodziny i polityki społecznej Marlena Maląg.
Jak dodaje pandemia się nie zakończyła, dlatego kontynuowane jest wsparcie dla osób starszych, chociaż poprzez nowy program – „Korpus Wsparcia Seniorów”.
Sama idea pozostaje niezmienna. „Korpus Wsparcia Seniorów” ma na celu zapewnienie możliwości bezpiecznego funkcjonowania seniorów w ich miejscu zamieszkania poprzez nawiązanie współpracy pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego, organizacjami pozarządowymi skupiającymi środowiska młodzieżowe, a także wolontariuszami tworząc lokalne partnerstwa.
Budżet programu na rok 2022 to 80 mln zł. W jaki sposób senior może zgłosić się po pomoc?
Senior decydując się na skorzystanie z pomocy zgłasza się przez ogólnopolską infolinię 22 505 11 11 lub bezpośrednio do lokalnego ośrodka pomocy społecznej lub centrum usług społecznych. -Od początku programu w działania w ramach Korpusu zaangażowało się kilkanaście tysięcy wolontariuszy oraz wiele organizacji młodzieżowych, dając wspaniały przykład empatii oraz solidarności międzypokoleniowej i społecznej – mówi minister Marlena Maląg.
Na jakie wsparcie będą mogli liczyć seniorzy w 2022 roku?
To m. in. wsparcie społeczne, czyli wolontariat polegający na wspólnym spędzaniu czasu z osobami starszymi, spacerach. To właśnie osoby starsze, chociaż coraz lepiej radzą sobie z nowymi technologiami, są narażone na samotność. Chcemy temu przeciwdziałać. Wolontariusz dostarczy także zakupy i pomoże w czynnościach dnia codziennego, wyprowadzi psa. To także pomoc w dostępie do opieki zdrowotnej, zapisach na wizyty u lekarza, transporcie na szczepienie czy załatwieniu spraw urzędowych. Ważną częścią jest także pomoc w uzyskaniu wsparcia psychologicznego, informowanie o dostępie do ogólnopolskich „telefonów zaufania” dla seniorów.
Opaski bezpieczeństwa dla seniorów
Dużą nowością jest bez wątpienia poprawa bezpieczeństwa oraz możliwości samodzielnego funkcjonowania w miejscu zamieszkania dla osób starszych przez zwiększanie dostępu do „opieki na odległość” poprzez zakup tzw. opasek bezpieczeństwa wraz z systemem obsługi.
Opaski będą wyposażone w wybrane funkcje, np. przycisk bezpieczeństwa – sygnał SOS, detektor upadku, czujnik zdjęcia opaski, lokalizator GPS, funkcje umożliwiające komunikowanie się z centrum obsługi i opiekunami czy funkcje monitorujące podstawowe czynności życiowe.