...
Loga Fundusze Europejskie

szlak Czarna perła (rowerowy) mapa, gps, foto

Kategoria: szlaki oznaczone GPS Opublikowano: 7 sierpnia, 2016

Czarna perła (znaki czarne)
Dwa odcinki

• Frampol – Radziecin – Teodorówka – Komodzianka Górna – Komodzianka – Chłopków
  • Frampol – Stara Wieś – Kolonia Kąty – Wola Kątecka – Pulczynów – Trzęsiny

Szlak Czarna Perła dociera na teren powiatu biłgorajskiego od strony zachodniej na wysokości wsi Kocudza. Kilkaset metrów od granicy powiatu szlak dociera do Gościńca Solskiego gdzie spotyka się ze szlakiem rowerowym „Dawnych Rzemiosł Ludowych” o kolorze zielonym. Oba szlaki prowadzą razem do Frampola mijając po drodze mała miejscowość Cacanin oraz zalew frampolski (popularne miejsce rekreacyjne). Po dotarciu do rynku Frampolskiego Szlak Czarna Perła rozgałęzia się na dwie części – północną i południową. Na obu trasach nawierzchnia jest dość zróżnicowana, jednak większa część wiedzie drogami gruntowymi przez wzgórza Roztocza. Po opadach atmosferycznych strome i kręte odcinki mogą być trudno przejezdne. Fragmenty z drogami asfaltowymi znajdują jedynie miedzy większymi miejscowościami.

Mapa, gps, foto na stronie Roztoczańskiego Parku Narodowego: http://roztoczanskipn.pl/pl/turystyka/trasy-rowerowe/szlak-rowerowy-czarna-perla

Część południowa odbija na wschód. Tuż za miastem szlak zjeżdża z drogi asfaltowej na gruntową. Na tym dość długim bezleśnym, typowo polnym odcinku, możemy podziwiać (po lewej stronie) wysoczyznę Roztocza, która dzięki stromym stokom wyraźnie zaznacza swoje granice od typowo leśnego i równinnego terenu Puszczy Solskiej. Dalej szlak pnie się nieznacznie w górę docierając do samotnych zabudowań Starej Wsi, w której Czarna Perła łączy się ze szlakiem rowerowym Jastrzębia Zdebrz (kolor niebieski). Oba szlaki prowadzą razem na niewysokie wzniesienie, z którego możemy podziwiać dolinę Białej Łady tworzącą w tym miejscu wyraźny łuk. Głęboka dolina umożliwia długi spokojny zjazd do miejscowości Kąty, w której przekraczamy rozległe rozlewisko Białej Łady. Po przecięciu doliny, po długim prostym odcinku drogi osłoniętym aleją drzew docieramy do skrzyżowania w miejscowości Wola Kątecka, na którym szlak Jastrzębia Zdebrz skręca w lewo, a Czarna Perła prowadzi dalej prosto. Ten malowniczy odcinek drogi prowadzi nas miedzy coraz wyższymi wzgórzami, po prawej porośniętymi lasem po lewej poprzecinanych miedzami pól uprawnych co przypomina że jesteśmy już na Roztoczu. Po drodze mijamy miejscowość Pulczynów, za którą znajduje się granica powiatów biłgorajskiego i zamojskiego i docieramy do Trzęsin.
Druga nitka Czarnej Perły rozpoczyna swój bieg od rynku we Frampolu i kieruje się na północ, przecinając drogę krajową nr. 74 dociera do ostatnich zabudowań miasteczka przy cegielni gdzie droga z asfaltowej zmienia się na gruntową. W tym miejscu kończymy wędrówkę po Równinie Biłgorajskiej i wjeżdżamy na Roztocze Gorajskie dość stromym podjazdem. Po wyjechaniu na wysoczyznę skręcamy na wschód, przecinamy drogę wojewódzką nr. 835 i docieramy do wieży widokowej położonej na górze Kopczyna (311,5 m.p.m). Zarówno z wieży jak i podążającego dalej szczytem wysoczyzny szlaku możemy podziwiać jedną z najwspanialszych panoram tej części Lubelszczyzny. Aż po horyzont rozpościera się widok na zieloną równą taflę „morza” Puszczy Solskiej z nielicznymi „wyspami’ wsi , pól, łąk, i bagien. Jest stąd również wspaniały widok na Frampol leżący u podnóża wzniesienia. Jadąc dalej na wschód mamy okazję podziwiać mniej monotonny, pofałdowany krajobraz Roztocza i panoramę na Radzięcin z charakterystyczną bryłą kościoła p. w. św. Kazimierza Królewicza z 1758 r. W Radzięcinie przecinamy prostopadle szlak rowerowy Jastrzębia Zdebrz (kolor niebieski). Możemy tu oprócz kościoła zwiedzić również cmentarz z zabytkowymi nagrobkami oraz odpocząć w dużym parku obok kościoła. Jadąc dalej przejeżdżamy most na Białej Ładzie, na tym odcinku oprócz porośniętych lasami i poprzecinanymi szachownicami pól wzgórz, urozmaiceniem krajobrazu będą sady owocowe. W kolejnych mijanych wioskach Teodorówka i Kolonia Teodorówka, mijamy ciekawe, zadaszone konstrukcje studni głębinowych. Ostatnią miejscowością „biłgorajskiej” części szlaku Czarna Perła jest Chłopków gdzie możemy napić się krystalicznie czystej wody z rozległego i malowniczo położonego źródliska jednego z dopływów rzeki Gorajec. Tu też spotykamy się z oznaczeniami szlaku konnego „Stępa”, którego fragment od Wygonu do Starej Wsi przebiega przez teren powiatu biłgorajskiego. W sumie długość szlaków Czarnej Perły i Stępa w granicach powiatu biłgorajskiego wynosi 39 km.